מודל ה - SECI של הידע (Nonaka & Takeuchi)


ארבעה מצבי המרה היו מזוהים:



סמוי> סמוי (Socialization) – יתבצע על ידי אמון. מימד זה מסביר את האינטראקציה החברתית להסרת ידע מרומז, שיתוף ידע פנים אל פנים או באמצעות חוויות. לדוגמה, פגישות וסיעור מוחות יכולים לתמוך בסוג זה של אינטראקציה. מאחר שאת הידע השלם קשה למסד ולעתים קרובות קיימת מגבלת זמן, ניתן להשיג ידע זה רק באמצעות ניסיון משותף, כגון בילוי משותף או מחיה באותה הסביבה. הסוציאליזציה מתרחשת בדרך כלל בחניכה מסורתית, שבהן החניכים לומדים את הידע הנדרש להם באמצעות ניסיון מעשי, ולא מתוך ספרי הדרכה או ספרי לימוד כתובים.

סמוי>גלוי (החצנה) – יתבצע על ידי דיאלוג. על ידי החצנה (פרסום, הבעת ידע), אפשר להטביע את הידע הסמוי המאפשר תקשורת שלה. לדוגמה, מושגים, תמונות ומסמכים כתובים יכולים לתמוך בסוג זה של אינטראקציה. כאשר הידע הסמוי נעשה גלוי, הידע מתגבש, ובכך מאפשר לו להיות משותף על ידי אחרים, והוא הופך את הבסיס של הידע למשהו חדש. יצירת קונספט בפיתוח מוצרים חדשים היא דוגמה לתהליך המרה זה.

גלוי>גלוי (שילוב) – יתבצע על ידי טכנולוגיה. על ידי שילוב (ארגון, שילוב ידע), שילוב של סוגים שונים של ידע גלוי, כגון בניית אב טיפוס. השימוש היצירתי ברשתות תקשורת ממוחשבות ובמסדי נתונים גדולים יכול לתמוך במצב זה של המרת ידע. ידע מפורש נאסף מתוך הארגון או מחוצה לו ולאחר מכן משולב, ערוך או מעובד ליצירת ידע חדש. הידיעה המפורשת החדשה מופצת בין חברי הארגון.

גלוי< סמוי (הפנמה) –יתבצע על ידי הפנמה (קבלת ידע ויישום על ידי אדם), האדם מוקף בלמידה; מצד שני, ידע מפורש הופך להיות חלק מהידע של היחיד ויהיה נכס לארגון. הפנמה היא גם תהליך של השתקפות אינדיווידואלית וקולקטיבית מתמשכת ויכולת לראות קשרים ולזהות דפוסים ואת היכולת להבין את התחומים השונים, הרעיונות והמושגים.

לאחר הפנמה התהליך נמשך ברמה חדשה, ומכאן המטאפורה של "ספירלה" של יצירת ידע (Nonaka & Takeuchi 1995: 71-2, 89) המכונה לעתים קרובות מודל ה- SECI.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

דיפוזיית החידושים, מהי?

חכמת ההמון או טיפשות העדר?

AAR, BAR ומה שביניהם...